Jongeren creëren hun eigen identiteit

Ieder jaar start een aantal nieuwe teams bij YETS. Een groep jongeren die elkaar daarvoor mogelijk niet kende. In september trappen ze af en volgen ze clinics. Er worden teams gevormd. En dan begint de zoektocht naar de identiteit van het team.

Die identiteit start met een naam voor het team. Tijdens de sociale integratie uren brainstormen de jongeren met de coaches over mogelijke namen. De coaches noemen wat kenmerken die ze aan de groep zijn opgevallen en de jongeren mogen allemaal met ideeën komen. Alle namen worden opgeschreven en er wordt gestemd om de lijst te verkleinen. Na nog een paar keer stemmen blijven er maar twee namen over.

Een team van YETS dat nu in het tweede jaar zit, is de ‘Major Shakers’. Zij wilde na de brainstorm en stemmingen graag een eerbetoon uitbrengen aan de YETS Shakers Academy in Ghana. Om wel een eigen identiteit te creëren werd ‘Major’ ervoor gezet en zo ontstonden de ‘Major Shakers’

Vervolgens gaan de jongeren hun creativiteit opwarmen. Ze doen onderzoek online naar de naam en welke beelden daarbij passen ter inspiratie. Er wordt geknutseld en geschetst. In overleg wordt daarna gekeken welke elementen van de research terug moeten komen in het ontwerp. Het resultaat is een schets van een logo.

Als laatste stap wordt nagedacht over de kleuren voor het logo. De coach haalt bij de jongeren diverse kleurcombinaties op en stelt daarmee een mini-moodboard samen. Dit moodboard en de schets gaan naar een professionele ontwerper van Studio Fixyfoxy.

Studio Fixyfoxy tovert de schets om tot een professioneel logo en stellen een kleuren combinatie op. Dit logo wordt aan de jongeren gepresenteerd en wanneer iedereen enthousiast is, worden de tenues besteld.

Na de feestdagen kunnen de jongeren dan vanaf januari in hun nieuwe tenues trainen en wedstrijden gaan spelen. Anderhalf jaar lang zullen ze minimaal twee maal per week dit tenue dragen en wordt het logo onderdeel van hun eigen identiteit. Nadat ze het programma bij YETS hebben afgerond, spreken de jongeren vaak nog steeds over zichzelf als onderdeel van hun ‘oude’ team. Het logo is het symbool van hun familie en ze dragen het met trots:

Deel dit bericht